Program
KAF
(PL) sezon: jesień 2024
(PL) Spotkania przygotowane dla uczniów i uczennic klas szkół podstawowych odbywają się w przestrzeni wystawy „Wojciech Fangor. American Dream” i nawiązują do niej tematycznie.
Uczniowie i uczennice aktywnie uczestniczą w warsztatach w otoczeniu dzieł sztuki pod okiem opiekunek i opiekunów ekspozycji.
(PL) Klasy I–III
(PL)
Jakiego koloru jest woda? – o barwie, świetle i cieniu
Podstawa programowa: plastyka: I.1, I.2, I.4, II.3, III.2
(PL) Jak to się właściwie dzieje, że woda wydaje się niebieska? Czy ludzie widzą świat tak samo jak zwierzęta? Na te i inne pytania spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas warsztatów. Obserwując barwy na obrazach Wojciecha Fangora i eksperymentując ze światłem, zastanowimy się, jak kolory wpływają na nasze postrzeganie świata i dlaczego je rozpoznajemy. W części praktycznej zabawimy się w naukowców i przeprowadzimy szereg eksperymentów z mieszaniem barw i kolorowego światła oraz stworzymy własne prace inspirowane oglądaną wystawą.
(PL) Klasy I-III oraz IV-VI
(PL)
Oczy szeroko otwarte – iluzje optyczne w op-arcie
Podstawa programowa:
- plastyka: I.1, I.2, I.4, II.3, III.2
(PL) Być może zastanawialiście się: czy to, co widzicie na obrazie, porusza się, czy tylko wam się wydaje? W pierwszej części zajęć zapoznamy się z twórczością artystów (m.in. Victora Vasarelyego, Bridget Riley i Yacoova Agama) działających w nurcie op-artu i przyjrzymy się różnym technikom uzyskania efektu iluzji optycznych. Oglądając wystawę „Wojciech Fangor. American Dream”, zaobserwujemy, jak siatkówka naszego oka reaguje na różne zestawienia kolorów i kształtów. Następnie, w praktycznej części spotkania, spróbujemy stworzyć własne obrazy pełne złudzeń optycznych. Nic prostszego? Przekonajmy się razem!
(PL) Klasy IV-VI
(PL)
Odyseja kosmiczna – warsztaty malarstwa astronomicznego
Podstawa programowa:
- plastyka: I.1, I.2, I.4, II.3, III.2
- przyroda: III.7
(PL) Czy gdyby Wojciech Fangor nie był malarzem, to zostałby astronomem? Nie wszyscy wiedzą, że od dziecka interesował się kosmosem i konstruował własne lunety. O wiele lepiej radził sobie jednak z pędzlem niż równaniami matematycznymi, więc wybór padł na malarstwo. Mimo wszystko w jego twórczości możemy dostrzec wpływ, jaki miała na niego wieloletnia obserwacja nieba – tworzył koła przypominające planety i gwiazdy; pulsujące okręgi, które zakrzywiają nasze odczuwanie otoczenia niczym czarna dziura. Na warsztatach zabawimy się w malarzy-astronomów. Stworzymy własny układ planetarny na kształt słynnych kół Fangora i zobaczymy jak poszczególne obrazy-planety na siebie oddziałują.
(PL) Klasy VI–VIII
(PL)
Studium przestrzeni – wystawa jako praca zespołowa obrazów
Podstawa programowa:
- plastyka: I.1, I.2, I.4, II.3, III.2
(PL) Czy wiecie, że Wojciech Fangor jest autorem pierwszej w historii polskiej sztuki instalacji przestrzennej? W 1958 roku na wystawie Studium Przestrzeni zaprezentował 20 niekonwencjonalnie rozmieszczonych płócien, które wzajemnie na siebie oddziaływały. Będziemy obserwować relacje między obrazami pokazanymi na wystawie „Wojciech Fangor. American Dream”, a następnie wspólnie stworzymy instalację złożoną z „rozmawiających ze sobą” prac. Zainspirujemy się również pokazanymi na wystawie strukturami przestrzennymi, czyli obrazami, które wyginają się w różne strony, i w praktyce sprawdzimy, czy łatwo je wykonać.