Przejdź do głównej treści
KAF
kup bilet
PL ENG
PL ENG
kup bilet
  • Wizyta
    • Zaplanuj wizytę
    • Bilety
    • Dostępność
    • Sklep
    • Kawiarnia
    • Szkoły i grupy
  • Program
    • Wystawy
    • Zapowiedzi
    • Wydarzenia
    • Edukacja
    • KAF Project Space
    • KAF Digital
    • Archiwum
    • KAF Young Art Prize
  • Wspieraj nas
    • Indywidualnie
    • Firmy
  • Dla firm
    • Art Partner – dzielimy się sztuką
    • Wynajem przestrzeni
  • Krupa Gallery
  • O nas
    • Fundacja
    • Miejsce
    • Zespół
    • Dla prasy
    • Kontakt
    • Media o nas
  • Kolekcje
    • Kolekcja Krupa
    • Kolekcja KAF

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
Facebook Instagram Linkedin

Newsletter

Dziękujemy!

Program

KA
F
KAF Project Space Wystawy
Trafienie
14.03–1.06.2025
Fragment wystawy "Trafienie", fot. Wojciech Chrubasik Fragment wystawy "Trafienie", fot. Wojciech Chrubasik Fragment wystawy "Trafienie", fot. Wojciech Chrubasik Agnieszka Mastalerz, Nodes, 2024, fotografia analogowa (I) Conrad Hübbe, bez tytułu (Kupidyn 2), 2023, olej, akryl, płótno, 160 x 120 cm, detal Agnieszka Mastalerz, Nodes, 2023, stopklatka z wideo (VI)

Co pozostaje, gdy zdejmiemy z miłości warstwę romantycznej narracji? Co, jeśli zaczniemy postrzegać ją jako proces chemiczny, biologiczną determinację lub walkę o kontrolę? Prace Mastalerz i Hübbe splatają się w tej opowieści, ukazując, że miłość nigdy nie była wolna od władzy, wpływów i formowania.

Osoby artystyczne: Conrad Hübbe, Agnieszka Mastalerz
Kuratorka: Katarzyna Piskorz

14.03–1.06.2025

Godziny otwarcia:
poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

Wstęp: bilety w cenie 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy)

kup bilet

Miłość zaczyna się od trafienia. Czasem dosłownie – jak u ślimaków hermafrodytycznych. Przed połączeniem tańczą, muskają się czułkami, uderzając nimi w okolice otworu gębowego, obok którego znajdują się narządy płciowe. Zaloty trwają godzinami, aż w końcu pada cios. Wapienna struktura, zwana miłosną strzałką, wbija się w miękką tkankę wybranka, zwiększając szanse na przekazanie własnego materiału genetycznego. Tylko ranione ciała mogą zostać zapłodnione. Biologia nie zna eufemizmów – miłość to dominacja i walka o przetrwanie.

W mitologii greckiej Eros, a w rzymskiej Kupidyn, posługiwali się podobną bronią. Ich strzały decydowały o uczuciu, przenikały wolę i zmieniały los. Eros – ten sam, którego imię stało się synonimem pożądania – posiadał dwie strzały: jedna budziła miłość i przynosiła ukojenie, druga niszczyła życie i oznaczała wieczne potępienie.
Na płótnach Conrada Hübbe pojawia się bóstwo uosabiające miłość oraz pragnienie – zazwyczaj tego, czego się nie posiada. Artysta sięga po motywy zakotwiczone w historii, badając, jak obrazy pełnią rolę nośników znaczeń i jak mogą wyzwalać się z pierwotnego kontekstu, przekształcać i łączyć nas z przeszłością. Beztroskie Kupidyny, dzieci, kontrolują afekty – bawią się sercem, grają nim w tenisa, zszywają te, które wcześniej skazały na złamanie.

Hübbe wykorzystuje wizerunki zaczerpnięte z tradycji malarstwa, analizując je z perspektywy rzeźbiarskiej. Cyfrowo tworzy rysunki, które następnie wyświetla na płótnie. Na wcześniej zagruntowanej i pomalowanej na biało powierzchni nanosi monochromatyczne kontury farbą z aerozolu. W jego pracach miłość nie jest wyborem, lecz losem narzuconym przez nieprzewidywalną siłę wyższą. Uczucia zostają przejęte, wplecione w system. Miłość jawi się tu jako coś więcej niż stan emocjonalny – to mechanizm, w który można zostać wciągniętym nieświadomie.

W pracach Agnieszki Mastalerz miłosne uniesienie również splata się z kontrolą. Artystka analizuje zjawisko estetyzacji narzędzi dominacji. W cyklu Nodes obejmującym wideo i fotografie powraca motyw storczyków. Te pasożytnicze rośliny były znane już w starożytności – stosowano je w eliksirach miłosnych, a ich korzenie uznawano za afrodyzjak umieszczany w ubraniach ukochanych, by wpływać na ich uczucia. Mastalerz stworzyła swoje prace w produkcyjnej hali w Stężycy, gdzie na masową skalę wytwarza się idealne rośliny przeznaczone do sprzedaży. Skupiła się na komercyjnym aspekcie – w którym jedno ciało gatunku staje się przestrzenią realizacji estetycznych drugiego. Każdy egzemplarz poddawany jest unifikacji – najpierw przez maszyny, potem przez ludzi, głównie kobiety, które odcinają korzenie i liście odstające od idealnego wzorca. Dotykanie roślin, ich kształtowanie, ma w sobie artystyczny, rzeźbiarski gest, lecz jest jednocześnie aktem przemocy. Eliminowanie elementów, które nie wpisują się w estetyczne kanony, zaspokaja potrzebę piękna. W ten sposób żywy byt zostaje sprowadzony do funkcji dekoracyjnej, do substytutu dzieła. Ostateczna forma – perfekcyjna, czysta, powtarzalna – przypomina uczucie przefiltrowane przez społeczne oczekiwania.

Mastalerz często przyjmuje rolę obserwatorki. W wideo Play Down zarejestrowała moment pobierania nasienia od młodego ogiera, by następnie zastosować je w sztucznej inseminacji. Koń – symbol siły i nieokiełznanej energii – w tym procesie staje się obiektem kontroli. Nasienie, zamiast być owocem ekstazy, funkcjonuje jako towar, poddawany regulacjom. Trafienie jest tu precyzyjne, celowe, zdeterminowane – już nie romantyczne, lecz funkcjonalne. Miłość staje się sterylnym procesem, zamkniętym w laboratoriach, probówkach, zamrażarkach banków nasienia. Przechowywanie materiału zwierzęcia zostało udokumentowane na fotografii Vault I, a na fototapecie wykorzystano zdjęcie z zabiegu kastracji. Artystka uchwyciła momenty, w których ciało pozbawione autonomii poddawane jest nadzorowi i programowane na funkcję. Akt cielesny staje się podporządkowany i wytresowany.

Miłość nie jest neutralnym stanem – to proces, akt perswazji, manipulacja i rytuał, nad którym usiłujemy zapanować. To także spotkanie ciał, moment przekazania życia i ślady, które w nas pozostają. Prace Mastalerz i Hübbe splatają te wątki, ujawniając, jak stan emocjonalny podlega mechanizmom programowania. W świecie sztuki, mitologii, biologii i popkultury miłość nigdy nie była jedynie uczuciem – to mechanizm, który działa, nawet gdy udajemy, że jesteśmy od niego wolni.

Mastalerz i Hübbe badają procesy formowania i deformowania jako gesty wymuszające zmianę. Trafienie może być przypadkowe lub celowe, bolesne lub ekstatyczne, przemocowe lub wyczekiwane. To akt przeniknięcia, wniknięcia, transformacji i połączenia. Siła, której skutków nie sposób przewidzieć – a która zmienia bieg wydarzeń i nigdy nie pozostawia nas takimi, jakimi byliśmy wcześniej.

 

materiał rozszerzony

Fragment wystawy "Trafienie", fot. Wojciech Chrubasik Conrad Hübbe, fot. Wojciech Chrubasik Conrad Hübbe, Katarzyna Piskorz, Agnieszka Mastalerz, fot. Wojciech Chrubasik Agnieszka Mastalerz, fot. Wojciech Chrubasik Katarzyna Piskorz, fot. Wojciech Chrubasik Fragment wystawy "Trafienie", fot. Wojciech Chrubasik Fragment wystawy "Trafienie", fot. Wojciech Chrubasik

Polecane

Aktualności Wydarzenia Wystawy

Dwie wystawy o miłości

od 14 marca zapraszamy na nowe ekspozycje
KAF Digital Wystawy

W ciemnej toni miłości

14.03–1.06.2025
Wystawy

Neurobiologia miłości

14.03–1.06.2025
Trafienie - Krupa Art FoundationKrupa Art Foundation

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
  • Dla prasy
  • Partnerzy
  • Wspieraj nas
  • Wynajem przestrzeni
  • Polityka prywatności
  • Standardy ochrony dzieci

KAF

Newsletter

Dziękujemy!
Facebook Instagram Linkedin

Krupa Art Foundation (KAF) to nowa, niezależna instytucja sztuki współczesnej, założona przez Sylwię i Piotra Krupów – wrocławian, biznesmenów i kolekcjonerów sztuki.