Przejdź do głównej treści
KAF
kup bilet
PL ENG
PL ENG
kup bilet
  • Wizyta
    • Zaplanuj wizytę
    • Bilety
    • Dostępność
    • Sklep
    • Kawiarnia
    • Szkoły i grupy
  • Program
    • Wystawy
    • Zapowiedzi
    • Wydarzenia
    • Edukacja
    • KAF Project Space
    • KAF Digital
    • Archiwum
    • KAF Young Art Prize
  • Wspieraj nas
    • Indywidualnie
    • Firmy
  • Dla firm
    • Art Partner – dzielimy się sztuką
    • Wynajem przestrzeni
  • Krupa Gallery
  • O nas
    • Fundacja
    • Miejsce
    • Zespół
    • Dla prasy
    • Kontakt
    • Media o nas
  • Kolekcje
    • Kolekcja Krupa
    • Kolekcja KAF

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
Facebook Instagram Linkedin

Newsletter

Dziękujemy!

Program

KA
F
2025 Archiwum Wystawy
Moja pamięć nie należy do mnie / My Memory Isn’t Mine
23.11.2024–2.03.2025
  • Moja pamięć nie należy do mnie / My Memory Isn’t Mine
  • Tactile Encounter – warsztat Anaïs Chabeur
  • „Towarzysze niestałości” – zbiórka kamieni do pracy artystycznej
  • Performance Gwendolyn Lootens we współpracy z Saifem Al-Qaissy i Gawanem Fagardem
  • Performance: Narracje mierzone wodą
Kristina Sedlerova Villanen - the value of things will inevitably change _ zero expectations, 2024, fot. Alicja Kielan Wiktoria - Imprint-Sculpture Wearable, 2024, Adam Rouhana - Akawi Dreams, 2022, ph_ Alicja Kielan Sirah Foighel Brutmann, Eitan Efrat - vents violents, two letters to Chantal Akerman, 2024, ph_ Alicja Kielan Sirah Foighel Brutmann & Eitan Efrat - anan, 2024 Paweł Baśnik - Earth (I), 2024, fot _ ph_ Wojciech Chrubasik Mariusz Maślanka - Sleepwalking VI, 2024 Hussein Shikha - Huluppu Tree, Erishkagel’s Tndignation, Inanna’s Resurrection, 2024, fot. Alicja Kielan Hussein Shikha - exhibition detail, ph_ Wojciech Chrubasik Gwendolyn Lootens - moving moment 0056, 2024 Gwendolyn Lootens - moving moment 0056, 2024, fot _ ph_ Wojciech Chrubasik exhibition detail, ph_ Alicja Kielan Camila Sposati - DARVAZA, 2011 Camila Sposati - Balata A, Balata F, Balata G, 2023, ph_ Alicja Kielan Barbara Żłobińska - These flowers are not just for me, 2024, fot _ ph. Wojciech Chribasik Anaïs Chabeur - Rehearsal, 2021

osoby artystyczne: Paweł Baśnik, Radek Brousil, Sirah Foighel Brutmann & Eitan Efrat, Anaïs Chabeur, Ewa Doroszenko, Miłosz Flis, Mariia Lemperk, Gwendolyn Lootens, Mariusz Maślanka, Adam Rouhana, Kristina Sedlerova Villanen, Iza Opiełka, Hussein Shikha, Camila Sposati, Wiktoria, Barbara Żłobińska
kuratorka: Natalia Barczyńska

Partnerstwa: yamann.pl oraz Ambasada Belgii – Przedstawicielstwo Flandrii

Patroni medialni: Onet, Gazeta Wyborcza Wrocław

Wsparcie pracy Mariusza Maślanki: Office for Contemporary Art Norway

(ENG) Download in-depth information about the exhibition →

Pobierz informacje pogłębione o wystawie →

Wystawa zgłębia złożoną relację między pamięcią ludzką a technologią w erze cyfrowej, przyglądając się płynnym granicom między pamięcią organiczną a mechaniczną. Prezentowane prace, wykorzystując różnorodne media sztuk wizualnych, badają relacje między odbiorcą a historią, podkreślając kruchość i przemijalność narracji oraz powierzchni, na których powstaje, niszczeje i odtwarza się obraz współczesnej pamięci.

Początek wystawy poświęcony jest doświadczeniom diasporycznym wywołanym przez opresje wojenne, które przekazują kolejnym pokoleniom traumę zbiorowego ciała. Powstanie społeczeństw uprzemysłowionych, opierających się na modelu kapitalistycznych plantacji monokulturowych, rozwiązało wiele problemów współczesności – jak np. brak dachu nad głową czy dostępu do żywności – jednak te same społeczeństwa często zapominają, że nie zniknęły one wszędzie. Prezentowane prace stawiają pytania o naturę transmisji informacji, dziedziczenia oraz zmienność definicji przynależności geograficznej i ideologicznej. Zawarte w nich rozważania na temat kolebki kultury sumeryjskiej oraz tajemnic ziem Azji Środkowej i Bliskiego Wschodu, prowadzą do sprzeciwu wobec hegemonii Zachodnich Cywilizacji. Osoby artystyczne zapraszają do refleksji nad tym, jak wspomnienia i wiedza są przechowywane, przetwarzane i dziedziczone, wpływając na nasze tożsamości, redefiniując granice domu i więzi społecznych.

Szukając najtrwalszych metod przechowywania treści, można natknąć się na różnorodne rozwiązania – od tradycyjnych (takich jak rycie w kamieniu) po innowacyjne (jak szkło kwarcowe, zapisy DNA czy kapsuły czasowe). Od początków ludzkości nie da się pojąć człowieka w oderwaniu od jego otoczenia. Kolejna część wystawy przygląda się tej relacji, zwracając się ku tradycyjnemu nośnikowi – pamięci ziemi, temu jak krajobraz został ukształtowany przez kolonialne praktyki deprywacji i segregacji rdzennych społeczności oraz jaka jest odporność natury na inwazyjne działania człowieka. Ziemia, jako „żywe archiwum” historii przetrwania i transformacji, staje się tu metaforą wiecznego obserwatora ludzkich opowieści, w przeciwieństwie do cyfrowej „chmury”, która – choć wydaje się niematerialna – pozostawia fizyczny ślad w postaci infrastruktury serwerów i ich wpływu na środowisko. Stąd też wątki poświęcone odbudowywaniu relacji ciała ziemskiego z ludzkim, pytania o ich wspólną pamięć oraz nawiązania do praktyk ekoseksualnych.

W odróżnieniu od materialnych form i symboli pamięci, w wystawie wyłaniają się także refleksje o jej sferze duchowej – pojęciach nielinearnego czasu, żałobie, cyklach śmierci i odrodzenia, często przedstawionych poprzez motywy inspirowane mitologią oraz wizje potencjalnie istniejących hybryd pochodzących jednocześnie z przeszłości i przyszłości. W odpowiedzi na wzrokocentryczny świat cyfrowy, a tym samym tak zwany „reżim wizualności”, wystawa opowiada się za rozszerzeniem pojęć podmiotowości: analizując dominujące reprezentacje transhistoryczne i przedstawiając alternatywę dla tworzących się symboli, łącząc geopolityczną, społeczno-kulturową i historyczną świadomość w estetyczne formacje.

Pomimo dominacji i nacisku nowych form cyfrowych i ich wpływu na globalizację, uwaga poświęcona dawnym tradycjom, społeczności i środowisku jest wyraźnie nieobecna. Podczas gdy technologia kładzie nacisk na odcięcie się od przeszłości, separację jednostek i odwrócenie się od świata przyrody, prezentowane na wystawie prace zwracają się ku naturalnym surowcom i tradycyjnemu rzemiosłu, konceptualnym ideom, materiałom dostępnym blisko i łatwo. Zaproszone osoby artystyczne starają się bowiem przedłużyć wartość dotychczasowych nośników historii, mitów, symboli i wzorów wywodzących się ze starożytnych kultur. Jednocześnie stwarzając wizję wielu subiektywności, a nie pojedynczej i obiektywnej rzeczywistości, podkreślając wzajemne powiązania i współzależność wszystkich istot, w tym wpływając na kształtowanie się pamięci jako jednorodnej, wielogatunkowej tkanki.

Polecane

Aktualności

„Tropy” – odsłona galerii Krupa Art Foundation

23.11.2024–1.06.2025
Wystawy

„Nazwa bez wystawy, wystawa bez nazwy” – II odsłona wystawy z kolekcji Sylwii i Piotra Krupów

23.11.2024–1.06.2025
Archiwum KAF Digital KAF Project Space Wystawy

Koordynaty / The Coordinates

23.11.2024–2.03.2025
Moja pamięć nie należy do mnie / My Memory Isn’t Mine - Krupa Art FoundationKrupa Art Foundation

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
  • Dla prasy
  • Partnerzy
  • Wspieraj nas
  • Wynajem przestrzeni
  • Polityka prywatności
  • Standardy ochrony dzieci

KAF

Newsletter

Dziękujemy!
Facebook Instagram Linkedin

Krupa Art Foundation (KAF) to nowa, niezależna instytucja sztuki współczesnej, założona przez Sylwię i Piotra Krupów – wrocławian, biznesmenów i kolekcjonerów sztuki.