Przejdź do głównej treści
KAF
kup bilet
PL ENG
PL ENG
kup bilet
  • Wizyta
    • Zaplanuj wizytę
    • Bilety
    • Dostępność
    • Sklep
    • KAF Art Shop Online
    • Kawiarnia
    • Szkoły i grupy
  • Program
    • Wystawy
    • Zapowiedzi
    • Wydarzenia
    • Edukacja
    • KAF Project Space
    • KAF Digital
    • Archiwum
    • KAF Young Art Prize
  • Wspieraj nas
    • Indywidualnie
    • Firmy
  • Dla firm
    • Art Partner – dzielimy się sztuką
    • Wynajem przestrzeni
  • Krupa Gallery
  • O nas
    • Fundacja
    • Miejsce
    • Zespół
    • Dla prasy
    • Kontakt
    • Media o nas
  • Kolekcje
    • Kolekcja Krupa
    • Kolekcja KAF

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
Facebook Instagram Linkedin

Newsletter

Dziękujemy!

Program

KA
F
Aktualności Wystawy Zapowiedzi
Wszystko_Miasto / Everything_City
13.06–31.08.2025

Może świat bez nas,
jest prawdziwym wierszem.
Mary Oliver*

Współczesne Miasto. Masa. Maszyna – sto lat później i oglądane z perspektywy ludzkości stojącej na krawędzi przetrwania. Miasto rzeczywiście zmieniło wszystko. Wystawa zestawia dwa dzieła: Planet City Liama Younga oraz Zęby smoka Mariusza Warasa, których twórcy wykorzystują miasto jako metaforę i język swojej twórczości. Dwa postindustrialne i postpunkowe projekty totalne ze zgoła odmiennym punktem wyjścia i zakończeniem. 

Obu artystów łączy budowanie światów – praktyka tworzenia spójnych, fikcyjnych rzeczywistości. W przypadku Younga zaczęło się od filmu i architektury, a u Warasa od gier komputerowych, street artu i demosceny. Wspólne jest także łączenie różnych mediów – na Planet City składają się film, obiekty, książka oraz VR, z kolei Zęby smoka to immersyjna instalacja audiowizualna i obrazy.

Planet City to spekulatywno-krytyczna opowieść o hipergęstym mieście, do którego przenosi się cała ludzkość, aby pozostawić resztę Ziemi naturze. Podobne rozwiązanie, tylko zakładające równy podział powierzchni, zaproponował kilka lat wcześniej Edward O. Wilson w książce Pół ziemi. Walka naszej planety o życie. Young radykalnym gestem umieszcza 10 miliardów ludzi w jednym jedynym mieście zajmującym zaledwie 0,02 % dostępnej nam przestrzeni. Artysta liczy na autonaprawcze właściwości naszej planety, przedstawione m. in. przez Alana Weismana w publikacji Świat bez nas, który analizuje, co by się stało, gdybyśmy wszyscy nagle zniknęli z powierzchni Ziemi: „Tego samego dnia, w którym ludzie znikną, przyroda przejmie pałeczkę i natychmiast zacznie sprzątać nasze domy. To znaczy – sprzątać je z powierzchni Ziemi. Znikną wszystkie.”**. Część naszych mieszkań nie przetrwałaby 10-15 lat a nasze miasta – nawet stulecia. Wizja Younga to metropolia, która ratuje wszystko – miejsce, gdzie mieszka każdy, a wszystko zostało zbudowane od nowa, pulsujące nieustannym festiwalem przez 365 dni w roku, pełnym tanecznych pochodów, świąt i różnorodnych kultur.

W urbanistycznym imago mundi Warasa, w przeciwieństwa do wizji Younga, nie ma ludzi. Jest za to rozpędzona, produkująca miasto machina, w której multiplikowane są, w różnych konfiguracjach, budynki i infrastruktura odzwierciedlające, naznaczoną przemocą, potrzebę zapanowania nad przestrzenią i chaosem. Architektura obrazuje wielowarstwowość konfliktów, przechowuje ślady dawnych wojen, doświadcza obecnych i planuje zabezpieczenia na przyszłe. Tytułowe Zęby smoka odnoszą się do mitu założycielskiego: Kadmos zabija potwora i wysiewa jego zęby, z których wyrastają wojownicy. Pięciu, którym udało się przetrwać bratobójczą walkę zakłada Teby wraz z Kadmosem. Zapętlona struktura instalacji odsyła nas do cyklicznego porządku mitu i historii.

Wszystko_miasto to wizja jednocześnie utopijna i dystopijna, odnosząca się do: skali zniszczeń, kryzysu klimatycznego, moralności, marazmu antropocenu, naszej bezradności wobec planetarnych wyzwań oraz granic umiaru i przesady. Narzędzie dominacji kontra narzędzie zmiany, któremu przyglądamy się z perspektywy odpowiedzialności i sprawczości dzielonej na ludzką, technologiczną i przyrodniczą.

Liam Young przekonuje, że w tej „chwili bez przyszłości”, zwanej też punktem „bez odwrotu”, nadszedł czas, by snuć fantazje i opowiadać aspiracyjne historie. Podobne wezwanie w polskim dyskursie o zmierzchu ery człowieka formułują Ewa Bińczyk i Ewa Domańska. Autorka Epoki człowieka. Retoryki i marazmu antropocenu*** zamyka książkę refleksją o potrzebie tworzenia scenariuszy przyszłości „wbrew czasom”, ucząc się myśleć o tym, co niewyobrażalne i kreując utopie, które pełnią rolę ochronnej strategii.


* cytat z wiersza M. Oliver, za: Devotions: The Selected Poems of Mary Oliver, wyd. Penguin Press, Nowy Jork 2017, s. 234.
** cytat za: Alan Weisman, Świat bez nas, Centrum Kształcenia Akademickiego CKA, Gliwice, 2008, s. 25.
*** Zob. E. Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, wyd. PWN, Warszawa 2018, s. 280.

 

Mariusz Waras | artysta | fot. Dominik Kulaszewicz Liam Young

MARIUSZ WARAS

Mariusz Waras – doktor habilitowany, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Street Artu. Artysta multidyscyplinarny: street-artowiec, malarz, grafik, twórca instalacji przestrzennych i multimedialnych, kurator i animator kultury.

Światowe uznanie zyskał dzięki projektowi M-city, w ramach którego stworzył do tej pory kilkaset murali na całym świecie. Jego prace cechuje charakterystyczna industrialna estetyka i modułowy system kompozycyjny. Koncentruje się wokół zagadnień miejskich, zwracając uwagę na ich procesualność i relacyjność, oraz na społeczny wymiar sztuki.

Nieustannie rozwija swój język artystyczny, adaptując go do mediów cyfrowych. Wykorzystuje zaawansowane narzędzia graficzne, sztuczną inteligencję oraz technologie AR i VR, tworząc przestrzenne grafiki, animacje i interaktywne środowiska. Od 2018 roku pełni funkcję kuratora festiwalu Dictador Art Masters w Kolumbii, skupiającego czołowych twórców street artu i sztuki współczesnej.

LIAM YOUNG

Liam Young to nominowany do nagrody BAFTA projektant, reżyser i producent, działający na styku designu, fikcji i przyszłości. Jako worldbuilder (twórca światów) wizualizuje miasta, przestrzenie i rekwizyty wyobrażonych przyszłości na potrzeby przemysłu filmowego i telewizyjnego. Własne filmy prezentował na platformach takich jak Channel 4, Apple+, SxSW, Tribeca, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Royal Academy, Biennale w Wenecji, BBC czy The Guardian. Jego prace filmowe zostały włączone do kolekcji muzealnych na całym świecie, m.in. w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Art Institute of Chicago, Victoria and Albert Museum oraz National Gallery of Victoria. Jest autorem kilku książek, w tym najnowszych: Machine Landscapes: Architectures of the Post-Anthropocene oraz Planet City — opowieści o fikcyjnym mieście zaprojektowanym dla całej populacji Ziemi.

Zęby Smoka to dwa obrazy oraz multimedialna immersyjna instalacja, zanurzająca widza w dynamicznych, czarnobiałych pejzażach z uniwersum M-city. Tytuł odnosi się bezpośrednio do charakterystycznego elementu infrastruktury militarnej – betonowych zapór przeciwczołgowych, zwanych „zębami smoka” – pojawiających się w początkowych ujęciach animacji, niczym szczęki potwora, pomiędzy którymi widz wnika w głąb miejskiego organizmu. Nawiązując do wnoszonej poetyką terminu perspektywy mitu, Waras ustanawia granice smoczych zębów fizyczną i symboliczną bramą, otwierającą transgresyjną, wizualno-sensoryczną i archetypiczną podróż. Ujmuje miasto jako manifestację ludzkiej próby zapanowania nad przestrzenią i wrogim chaosem, naznaczoną przemocą jako fundamentalnym i trwałym, stale reprodukowanym elementem cywilizacji – oraz wnoszonym przez nią potencjałem autodestrukcji, przemiany i odbudowy. Architektura odzwierciedla historyczną wielowarstwowość konfliktów, przechowuje ślady dawnych wojen, doświadcza bieżących i planuje zabezpieczenia na przyszłe. Smocze zęby strzegą mitu fundacyjnego miasta: opowieści o Kadmosie, który zabija potwora i wysiewa jego zęby w ziemi. Wyrośli z nich wojownicy rzucają się do bratobójczej walki, a pięciu z niej ocalałych stanie się wraz z Kadmosem założycielami Teb. Pojawiający się w warstwie dźwiękowej instalacji – nałożony od pewnego momentu na odgłosy zabawkowego drona – deszcz, pełni wieloznaczną rolę: podkreśla rozpoczęcie w narracji procesu rozpadu, fragmentaryzację, obumieranie i złuszczanie tkanki, prowadzące do odrodzenia ożywionych wilgocią nasion-wojowników. Rozpoznanie całościowej, zapętlonej struktury pracy, domyka pozorną linearność historii, pozwalając rozumieć i doświadczać instalację jako model mitu, w którego strukturę widz wchodzi na zasadzie uczestnictwa w odtwarzającym kosmogonię obrzędzie. Kołowa rama kompozycji staje się metaforą uroborosa – gada pożerającego własny ogon, uobecnionego jako przestrzenna figura, po której wnętrzu poruszamy się w trakcie projekcji. Miasto rozwija się i kurczy wzdłuż jego linii, powtarzalność wydarzeń uzmysławia uwięzienie w pozornej nieprzerywalności cyklu. Uczucie klaustrofobii, spętania i braku kontroli, budowane jest również przyjęciem, niepokojąco oddziałującej na zmysły, perspektywy prowadzącego nas przez miasto drona. Niczym we śnie, podczas gdy ciało widza pozostaje bezwładne, doświadcza on sensorycznego złudzenia narzuconego ruchu, poddania siłom, nad którymi nie może zapanować. Dopiero po opuszczeniu przestrzeni projekcji, widz odzyska własną percepcję, motorykę, decyzyjność. Wyjście z pola pracy staje się więc również jej ostatnim elementem – symbolicznym aktem przebudzenia i wyzwoleniem z deterministycznego cyklu mitu.

Obrazy Zęby smoka zrealizowano przy pomocy finansowej Marszałka Województwa Pomorskiego 



W wyniku setek lat kolonizacji, globalizacji i nieustannej eksploatacji zasobów, przeobraziliśmy świat — od skali komórki po płytę tektoniczną.

Ale co by się stało, gdybyśmy radykalnie odwrócili ten globalny rozrost? Co by było, gdyby ludzkość osiągnęła globalny konsensus i wycofała się z rozległej sieci miast oraz splątanych łańcuchów dostaw, skupiając całą populację Ziemi w jednej, hipergęstej metropolii?

Planet City to film, doświadczenie VR i książka autorstwa mieszkającego w Los Angeles reżysera i architekta Liama Younga, które badają twórczy potencjał skrajnej urbanizacji — miejsca, gdzie 10 miliardów ludzi oddaje resztę planety dzikiej przyrodzie. Film śledzi nieprzerwany pochód festiwalowy, który przez 365 dni wędruje przez miasto. Każdego dnia styka się z innym karnawałem, kulturą i świętem, zmieniając rytm w marszu i bez końca krążąc pośród nowych kolorów, kostiumów i kakofonii.

Film, zaprojektowany i wyreżyserowany przez spekulatywnego architekta Liama Younga, zawiera również kostiumy stworzone we współpracy z Ane Crabtree — projektantką kostiumów do Opowieści podręcznej, Westworld i Inwazji — oraz oryginalną ścieżkę dźwiękową autorstwa cenionego producenta muzyki elektronicznej Forest Swords, z wokalem tunezyjskiej piosenkarki i autorki tekstów Emel, znanej z protest songu Kelmti Horra, który stał się hymnem Arabskiej Wiosny.

Choć wysoce prowokacyjne, Planet City odrzuca techno-utopijną fantazję o projektowaniu nowego porządku świata. To spekulatywna fikcja zakorzeniona w analizach statystycznych, badaniach i tradycyjnej wiedzy. Jest to dzieło zbiorowe, stworzone przez wiele głosów i kultur, wspierane przez międzynarodowy zespół uznanych naukowców zajmujących się środowiskiem, teoretyków i doradców.

W Planet City widzimy, że zmiana klimatu nie jest już problemem technologicznym, lecz ideologicznym — zakorzenionym w kulturze i polityce.

To fikcja w formie miasta.
Zarazem niezwykła wizja jutra i pilne studium najważniejszych pytań ekologicznych, przed którymi stoimy dziś.

Polecane

Wystawy Zapowiedzi

Nowe otwarcie w Krupa Art Foundation: trzy wystawy o wojnie, pamięci i mieście

otwarcie wystaw: 13 czerwca 2025
Aktualności Wystawy Zapowiedzi

Repeat After Me II

13.06–31.08.2025
Aktualności Wystawy Zapowiedzi

Spanie i czuwanie

13.06–31.08.2025
Wszystko_Miasto / Everything_City - Krupa Art FoundationKrupa Art Foundation

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–18:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
  • Dla prasy
  • Partnerzy
  • Wspieraj nas
  • Wynajem przestrzeni
  • Polityka prywatności
  • Standardy ochrony dzieci

KAF

Newsletter

Dziękujemy!
Facebook Instagram Linkedin

Krupa Art Foundation (KAF) to nowa, niezależna instytucja sztuki współczesnej, założona przez Sylwię i Piotra Krupów – wrocławian, biznesmenów i kolekcjonerów sztuki.