Program
KAF
13.06–31.08.2025
Prześniona pandemia: obrazy Karoliny Jabłońskiej po raz pierwszy razem na wystawie „Spanie i czuwanie”
Wystawa Spanie i czuwanie to pierwsza przekrojowa prezentacja pandemicznych obrazów Karoliny Jabłońskiej, powstałych w czasie lockdownów 2020 roku. Dziś, po pięciu latach, te rozproszone po prywatnych kolekcjach prace wracają do wspólnego wnętrza, pozwalając widzom na nowo przyjrzeć się emocjom i doświadczeniom z czasu globalnej izolacji. Wystawa, zrealizowana we współpracy z Collectors Foundation, będzie dostępna dla zwiedzających od 13 czerwca 2025 roku w Krupa Art Foundation we Wrocławiu.
Inicjatywa kolekcjonera i nowa paleta emocji
Pomysłodawcą wystawy jest kolekcjoner Tomasz Pasiek, twórca nowej przestrzeni artystycznej na mapie Warszawy – Collectors Foundation. Uznając, że pięć lat to wystarczający dystans, by spojrzeć wstecz na pandemiczną codzienność nie przez pryzmat traumy, lecz refleksji, zainicjował projekt, który podejmuje ten temat z nowej perspektywy. W tym właśnie okresie Karolina Jabłońska – znana ze swojego ekspresyjnego, pełnego ironii języka malarskiego – diametralnie odmieniła paletę barw: charakterystyczne cieliste róże i nasycone czerwienie ustąpiły miejsca chłodnym błękitom, granatom i szarościom.
Codzienność pod mikroskopem
Spanie i czuwanie to wystawa o czasie zawieszenia – o bezruchu, bezsenności i emocjonalnym dryfie. Powtarzające się sceny: postać przewracająca się z boku na bok, kobieta przytłoczona przedmiotami, mieszkanie zmieniające się z dnia na dzień w magazyn rzeczy i emocji – tworzą spójną narrację o zamknięciu, lęku i samotności. Jabłońska pokazuje świat, w którym dom przestaje być azylem, a staje się przestrzenią przesyconą niepokojem.
Groteska jako strategia przetrwania
Choć obrazy powstały w realiach 2020 roku, nie są prostym zapisem chwili. Artystka przetwarza doświadczenie pandemii w uniwersalny język malarski, balansując między dramatem a groteską. W jej pracach widać zarówno dystans i humor, jak i głęboko ludzką próbę poradzenia sobie z kryzysem. Charakterystyczne dla niej przerysowanie – niemal hiperbolizująca przesada – staje się narzędziem diagnozy psychicznego stanu wspólnoty.
Obrazy jako pamiętnik epoki
W czasie, gdy galerie i muzea pozostawały zamknięte, obrazy Jabłońskiej niemal natychmiast trafiły do prywatnych kolekcji – nie tylko jako inwestycje, ale jako emocjonalne lustra epoki. Dziś, zebrane w jednym miejscu, tworzą wizualny dziennik czasu, który dopiero zaczynamy rozumieć.
Między snem a teraźniejszością
Spanie i czuwanie to nie tylko wystawa – to wspólne spojrzenie w przeszłość, zanim całkowicie zamkniemy ją w archiwum pamięci. To zaproszenie, by na moment zatrzymać się między snem a czuwaniem, między wspomnieniem a teraźniejszością.
Partnerzy wystawy:
Collectors Foundation
Galeria Raster
Wystawa zostanie zaprezentowana jesienią 2025 roku w Warszawie, w siedzibie Collectors Foundation – nowo powstającej instytucji, dedykowanej promocji sztuki najnowszej, współczesnych twórczyń i twórców oraz idei kolekcjonowania. Fundacja stawia sobie za cel udostępnianie prywatnych zbiorów szerokiej publiczności, a także prowadzenie działalności edukacyjnej.
KAROLINA JABŁOŃSKA
Urodzona w 1991 roku. w Niedomicach absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom 2015). Zajmuje się przede wszystkim malarstwem. Mieszka i pracuje w Krakowie.
W latach 2016–2022 współprowadziła razem z Tomaszem Kręcickim i Cyrylem Polaczkiem kolektyw oraz artist–run space „Potencja” w Krakowie. W 2021 roku nakładem BWA Zielona Góra ukazała się ich wspólna książka „Potencja. Słownik Symboli”. W 2022 Potencja została nominowana do nagrody Paszporty Polityki.
Prace Karoliny znajdują się w wielu ważnych kolekcjach sztuki, między innymi w:
- Kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
- Kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku
- Kolekcji Muzeum Sztuk Pięknych MdbK w Lipsku
- Fundacji Sztuki Polskiej ING
- Kolekcji X Muzeum w Pekinie
- Kolekcja Sammlung Hildebrand, G2 Kunsthalle w Lipsku
MAJA DEMSKA – KURATORKA
Artystka, kuratorka, poetka. Szczególnie chętnie pracuje nad wystawami i wydarzeniami performatywnymi poza typowymi przestrzeniami galeryjnymi. Karolinę Jabłońską poznała podczas pracy nad wystawą zbiorową w pawilonach handlowych na bazarze Namysłowska w Warszawie (obraz Karoliny „Kotka pożerająca swoje dzieci” był eksponowany w sklepie zoologicznym).