Program
KAF
sezon: zima/wiosna 2025
Wystawa pt. Nazwa bez wystawy, wystawa bez nazwy, czyli druga, prezentowana w przestrzeni Krupa Art Foundation, odsłona kolekcji Sylwii i Piotra Krupów została przygotowana przez uczennice i uczniów (w wieku 6–12 lat) wrocławskiej Autorskiej Szkoły Podstawowej Jaskółka, którzy wcielili się w rolę kuratorek i kuratorów pod opieką merytoryczną zespołu Krupa Art Foundation. Proces tworzenia wystawy był realizowany w ramach cyklu warsztatów wykorzystujących metodę Projekt-Based Learning, której istotą jest aktywna nauka, rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, czy rozwiązywania problemów.
Uczestnicy poznawali zagadnienia związane z pracą kuratorską oraz teoretyczne i praktyczne aspekty tworzenia ekspozycji. Na podstawie ćwiczeń, które cieszyły się największym zainteresowaniem dzieci i przyniosły najlepsze efekty twórcze, przygotowaliśmy, towarzyszącą wystawie, ofertę edukacyjną dla grup szkolnych.
Klasy I–VIII
Skala kreacji
Podstawa programowa:
- klasy I–III: edukacja polonistyczna (I.1.1-5), edukacja plastyczna (V.2.1., V.2.3.,
V.2.6., V.3.1.) - klasy IV–VIII: plastyka (II.2., III.2.)
Przestrzeń bez sztuki, w której można odpocząć od wystawy, panterkowa pufa, świecąca gwiazda na podłodze czy ściana z kartonu to tylko niektóre szalone pomysły scenograficzne autorstwa dziecięcego zespołu kuratorskiego, który stworzył wystawę Nazwa bez wystawy, wystawa bez nazwy. Podczas warsztatów omówimy wszystkie etapy przygotowania wystawy, a w szczególności proces przygotowania scenografii. Będziemy eksperymentować z kreatywnością w różnych skalach przestrzennych, m.in. szukać miejsc i dzieł w przestrzeni galerii, projektować wizualną oprawę na makietach ekspozycji oraz dodawać do projektu własne prace tworzone w mikroskali.
Klasy I–IV
Sztuka interpretacji
Podstawa programowa:
- klasy I–III: edukacja plastyczna (V.1.1., V.3.1-3)
- klasa IV: plastyka (I.1., I.5., I.6.)
Kto już widział kuratorowaną przez dzieci wystawę pt. Nazwa bez wystawy, wystawa bez nazwy ten wie, że swoją autorską koncepcję wyboru prac z kolekcji Sylwii i Piotra Krupów wyraziły m.in. za pomocą stref przestrzennych wyróżniających się tematem, tytułem, kolorystyką, przypisanymi do nich elementami scenografii oraz niezwykłymi dźwiękowymi, tekstowymi i rysunkowymi interpretacjami dzieł sztuki. Podczas zajęć obejrzymy ekspozycję omawiając proces jej tworzenia, a w praktycznej części zajęć przygotujemy alternatywne tytuły, opisy oraz dźwiękowo-rysunkowe interpretacje wybranych prac z wystawy.
Klasy IV–VIII
Życie towarzyskie sztuki
Podstawa programowa:
- I.1., I.6., II.1., III.2.
Czy wiecie, że wybór i rozmieszczenie prac prezentowanych na wystawie kolekcji pt. Nazwa bez wystawy, wystawa bez nazwy zostały przygotowane przez dziecięcy zespół kuratorski m.in. metodą tworzenia map myśli z wykorzystaniem skojarzeń? Brzmi jak skomplikowany proces, ale wypracowaliśmy sprawdzone sposoby. Jednym z najciekawszych i angażujących uczestników ćwiczeń, ułatwiających łączenie dzieł w pary i większe grupy, jest zabawa w autorskie wizualne domino opracowane przez naszych edukatorów i edukatorki. Będziemy aktywnie poznawać prace prezentowane w galerii, a w praktycznej części zajęć wspólnie tworzyć nowe pasujące elementy.