Program
KAF
23.11.2024–2.03.2025
W sobotę 23 listopada o 19:00 w ramach weekendu otwarcia nowej odsłony galerii Krupa Art Foundation pod hasłem „Tropy” w sali immersyjnej odbył się performance Gwendolyn Lootens. Zaprezentowana na wystawie „My Memory Isn’t Mine” („Moja pamięć nie należy do mnie”) praca artystki została aktywowana w formie dialogu wizualno-dźwiękowego podczas performancu pt. „situation 0012 – يدق (eng. heartbeat)”.
W swoich pracach Gwendolyn Lootens bada relacje między gestami, emocjami i abstrakcyjnymi obrazami. Powtarzające się ruchy: toczenie, pocieranie, trzymanie nieruchomo, prasowanie, przesuwanie, ściskanie — z użyciem materiałów codziennego użytku (taśmy, oleju, mąki, magnesów, naczyń, sznurków) — łączą się w sekwencje, krótkie abstrakcyjne prace wideo, które artystka nazywa „ruchomymi chwilami”.
W muzycznym dialogu wraz z Saifem Al-Qaissy, za pomocą światła, dźwięku i produktów spożywczych, artystka tworzy immersyjne doświadczenie, które jest jednocześnie obce i znajome. Formujące się wyspy przypominające kontury kontynentów i krajów, skłaniają do refleksji nad nieustannie zmieniającym się charakterem środowiska geograficznego i geopolitycznego, sugerując wizję płynnego świata bez granic. Dźwięk balansujący między hałasem a perkusją oferuje fizyczne przenikliwe doświadczenie, przypominające bicie serca, zapraszając publiczność do kolektywnego odczuwania w ruchu.
Artystka: Gwendolyn Lootens
Perkusja: Saif Al-Qaissy
Wsparcie: Gawan Fagard
Gwendolyn Lootens (ur. Belgia, 1981) studiowała sztuki wizualne i film w Gandawie, Amsterdamie i Brukseli, a także była rezydentką w WIELS, AIR Antwerp i Nida Art Colony. Swoje prace wystawiała m.in. w CC Strombeek, WIELS project space oraz podczas Brussels Drawing Week. Jej praca wideo zdobyła nagrodę jury na festiwalu filmowym Punto y Raya w Lizbonie. Ostatnio brała udział w wystawie zbiorowej w Gauli Zitter (Bruksela) oraz rozwinęła projekt „you give it a blow and it’s gone” w Kaap i Mu.ZEE (Ostenda). W latach 2015-2022 współtworzyła Cinemaximilian, społecznie zaangażowaną platformę filmową dla nowoprzybyłych w Brukseli. W tym czasie zrealizowała również dokument „me miss me” we współpracy z Lubnanem Al Waznym z Iraku. Jej prace wizualne składają się z „momentów” (rysunków w różnych rozmiarach) i „ruchomych momentów” (prac wideo), a także „sytuacji” z wymiarem performatywnym i uczestniczącym. Obecnie rozwija żywy archiwum przy wsparciu Centrum Archiwów Sztuki/Muhka i bada pojęcie współautorstwa. Obecnie jest artystką rezydentką w fundacji CAB w Brukseli.
Saif Al-Qaissy (ur. Irak, 1990) studiował perkusję i śpiew w Bagdadzie. W 2015 roku przyjechał do Belgii, gdzie szybko zaangażował się w działalność Cinemaximilian. Brał udział w dwóch dużych produkcjach „Egged On by Music” i „Behind me I cast all my scares”. Wraz z Husseinem Rassimem założył zespoły Nawaris oraz Babylon Trio. Obecnie jest członkiem zespołu Use Knife, współpracując z muzykami Stefem Heerenem i Kwintenem Mordijckiem. Al-Qaissy współpracuje również z choreografem Seppe Baeyens w zespole tanecznym Leon. Skupia się głównie na tradycyjnej muzyce wschodniej oraz współczesnej muzyce eksperymentalnej, badając granice swojej perkusji i śpiewu. Występował w licznych miejscach w kraju i za granicą, w tym w Viernulvier w Gandawie, DeSingel w Antwerpii, STUK w Leuven, AB w Brukseli, De Grote Post w Ostendzie oraz na Malta Festival w Poznaniu.
Gawan Fagard (ur. Belgia, 1985) studiował historię sztuki i filozofię, pracując w wielu organizacjach w kraju i za granicą, w tym w Hamburger Bahnhof w Berlinie, Manifesta9 w Genk oraz w Mac’s Grand Hornu. Jest współzałożycielem Cinemaximiliaan. Fagard prowadził badania na UC Berkeley i uzyskał doktorat na LMU w Monachium oraz VUB. Obecnie jest autorem, badaczem i wykładowcą na ULB i w RITCS School of Arts. Dodatkowo, prowadzi projekt badawczy we współpracy z uniwersytetami w Antwerpii i Zurychu. Gawan Fagard wspiera praktykę artystyczną Gwendolyn jako partner w dyskusji oraz zapewnia wsparcie kontekstowe i techniczne.