Program
KAF
23.11.2024, g. 19:00
W sobotę 23 listopada o 19:00 w ramach weekendu otwarcia nowej odsłony galerii Krupa Art Foundation pod hasłem „Tropy” zapraszamy do sali immersyjnej na performance Gwendolyn Lootens. Zaprezentowana na wystawie „My Memory Isn’t Mine” („Moja pamięć nie należy do mnie”) praca artystki zostanie aktywowana w formie dialogu wizualno-dźwiękowego podczas performancu pt. „situation 0012 – يدق (eng. heartbeat)”.
- Udział w wydarzeniu możliwy jest w ramach biletu do galerii.
Bilety w cenie: 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy)
W swoich pracach Gwendolyn Lootens bada relacje między gestami, emocjami i abstrakcyjnymi obrazami. Powtarzające się ruchy: toczenie, pocieranie, trzymanie nieruchomo, prasowanie, przesuwanie, ściskanie — z użyciem materiałów codziennego użytku (taśmy, oleju, mąki, magnesów, naczyń, sznurków) — łączą się w sekwencje, krótkie abstrakcyjne prace wideo, które artystka nazywa „ruchomymi chwilami”.
W muzycznym dialogu wraz z Saifem Al-Qaissy, za pomocą światła, dźwięku i produktów spożywczych, artystka tworzy immersyjne doświadczenie, które jest jednocześnie obce i znajome. Formujące się wyspy przypominające kontury kontynentów i krajów, skłaniają do refleksji nad nieustannie zmieniającym się charakterem środowiska geograficznego i geopolitycznego, sugerując wizję płynnego świata bez granic. Dźwięk balansujący między hałasem a perkusją oferuje fizyczne przenikliwe doświadczenie, przypominające bicie serca, zapraszając publiczność do kolektywnego odczuwania w ruchu.
Artystka: Gwendolyn Lootens
Perkusja: Saif Al-Qaissy
Wsparcie: Gawan Fagard
Gwendolyn Lootens (ur. Belgia, 1981) studiowała sztuki wizualne i film w Gandawie, Amsterdamie i Brukseli, a także była rezydentką w WIELS, AIR Antwerp i Nida Art Colony. Swoje prace wystawiała m.in. w CC Strombeek, WIELS project space oraz podczas Brussels Drawing Week. Jej praca wideo zdobyła nagrodę jury na festiwalu filmowym Punto y Raya w Lizbonie. Ostatnio brała udział w wystawie zbiorowej w Gauli Zitter (Bruksela) oraz rozwinęła projekt „you give it a blow and it’s gone” w Kaap i Mu.ZEE (Ostenda). W latach 2015-2022 współtworzyła Cinemaximilian, społecznie zaangażowaną platformę filmową dla nowoprzybyłych w Brukseli. W tym czasie zrealizowała również dokument „me miss me” we współpracy z Lubnanem Al Waznym z Iraku. Jej prace wizualne składają się z „momentów” (rysunków w różnych rozmiarach) i „ruchomych momentów” (prac wideo), a także „sytuacji” z wymiarem performatywnym i uczestniczącym. Obecnie rozwija żywy archiwum przy wsparciu Centrum Archiwów Sztuki/Muhka i bada pojęcie współautorstwa. Obecnie jest artystką rezydentką w fundacji CAB w Brukseli.
Saif Al-Qaissy (ur. Irak, 1990) studiował perkusję i śpiew w Bagdadzie. W 2015 roku przyjechał do Belgii, gdzie szybko zaangażował się w działalność Cinemaximilian. Brał udział w dwóch dużych produkcjach „Egged On by Music” i „Behind me I cast all my scares”. Wraz z Husseinem Rassimem założył zespoły Nawaris oraz Babylon Trio. Obecnie jest członkiem zespołu Use Knife, współpracując z muzykami Stefem Heerenem i Kwintenem Mordijckiem. Al-Qaissy współpracuje również z choreografem Seppe Baeyens w zespole tanecznym Leon. Skupia się głównie na tradycyjnej muzyce wschodniej oraz współczesnej muzyce eksperymentalnej, badając granice swojej perkusji i śpiewu. Występował w licznych miejscach w kraju i za granicą, w tym w Viernulvier w Gandawie, DeSingel w Antwerpii, STUK w Leuven, AB w Brukseli, De Grote Post w Ostendzie oraz na Malta Festival w Poznaniu.
Gawan Fagard (ur. Belgia, 1985) studiował historię sztuki i filozofię, pracując w wielu organizacjach w kraju i za granicą, w tym w Hamburger Bahnhof w Berlinie, Manifesta9 w Genk oraz w Mac’s Grand Hornu. Jest współzałożycielem Cinemaximiliaan. Fagard prowadził badania na UC Berkeley i uzyskał doktorat na LMU w Monachium oraz VUB. Obecnie jest autorem, badaczem i wykładowcą na ULB i w RITCS School of Arts. Dodatkowo, prowadzi projekt badawczy we współpracy z uniwersytetami w Antwerpii i Zurychu. Gawan Fagard wspiera praktykę artystyczną Gwendolyn jako partner w dyskusji oraz zapewnia wsparcie kontekstowe i techniczne.