Przejdź do głównej treści
KAF
01-12.09.2025 zamknięte | zmiana ekspozycji kup bilet
PL ENG
PL ENG
kup bilet
  • Wizyta
    • Zaplanuj wizytę
    • Bilety
    • Dostępność
    • Sklep
    • KAF Art Shop Online
    • Kawiarnia
    • Szkoły i grupy
  • Program
    • Wystawy
    • Zapowiedzi
    • Wydarzenia
    • Edukacja
    • KAF Project Space
    • KAF Digital
    • Archiwum
    • KAF Young Art Prize
  • Wspieraj nas
    • Indywidualnie
    • Firmy
  • Dla firm
    • Art Partner – dzielimy się sztuką
    • Wynajem przestrzeni
  • Krupa Gallery
  • O nas
    • Fundacja
    • Miejsce
    • Zespół
    • Dla prasy
    • Kontakt
    • Media o nas
  • Kolekcje
    • Kolekcja Krupa
    • Kolekcja KAF

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–19:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
Facebook Instagram Linkedin

Newsletter

Dziękujemy!

Program

KA
F
Aktualności Wystawy Zapowiedzi
Ciało. Rozkosz i ból
13.09.2025–18.01.2026

Ciało. Rozkosz i ból: Bourgeois, Falender, Piene i Szapocznikow o ucieleśnionej opozycji.

Ciało nigdy nie jest neutralne – to przestrzeń walki i wolności, rozkoszy i bólu. Szczególnie ciało kobiece, które staje się polem styku życia i śmierci, autonomii i podległości. Wystawa Ciało. Rozkosz i ból zaprasza do odkrywania tej granicy poprzez prace czterech wybitnych artystek, które opowiadają o cielesności na własnych zasadach.

Cztery artystki, cztery wizje cielesności, jeden wspólny punkt odniesienia:  ciało kobiece jako przestrzeń rozkoszy i bólu. Wystawa gromadzi dzieła Louise Bourgeois (1911–2010), Barbary Falender (ur. 1947), Chloe Piene (ur. 1972) i Aliny Szapocznikow (1926–1973), twórczyń różnych pokoleń, środowisk i kontekstów historycznych, których prace łączy wrażliwość oraz głęboka refleksja nad doświadczeniem cielesności.

To opowieść o ciele jako źródle przyjemności i cierpienia, przestrzeni pamięci, emocji i zmysłów. Louise Bourgeois i Alina Szapocznikow czerpały inspirację z osobistych traum – choroby, migracji, straty – tworząc dzieła nasycone bólem i egzystencjalnym niepokojem. Barbara Falender i Chloe Piene podejmują temat erotyzmu, napięcia, lęku, ale także zmysłowej rozkoszy.

Ekspozycja ukazuje różnorodne poszukiwania formalne: od tradycyjnych rzeźbiarskich materiałów, jak kamień, po eksperymenty z tworzywami sztucznymi i tkaninami. Prace redefiniują pojęcie piękna, odchodząc od klasycznych kanonów ku przedstawieniom cielesności zdeformowanej, poranionej, fragmentarycznej – ale prawdziwej, autentycznej i żywej.

Inspiracje artystek sięgają zarówno osobistych doświadczeń – erotyki, macierzyństwa, choroby, śmierci – jak i historii sztuki, od rzeźby pasyjnej po barokowe wizje świętości. Powstaje nowa, intymna ikonografia ciała – zmysłowego, kruchego i podatnego na zranienie.

Wystawa Ciało. Rozkosz i ból zderza emocje i doświadczenia: ekstazę i rozpacz, piękno i odrazę. To propozycja dla tych, którzy chcą doświadczyć sztuki blisko, intensywnie, wszystkimi zmysłami. 

Między marzeniami o akceptacji naszych niedoskonałych ciał a obsesją perfekcyjności łatwo zgubić prawdę o nas samych. W  tym chaosie chcemy przypomnieć o tym, co najważniejsze: ciało to początek i koniec wszystkiego. Zapraszamy, by przyjrzeć mu się wspólnie.

Bilety na wystawę można kupić online i stacjonarnie.

artystki: Louise Bourgeois, Alina Szapocznikow, Barbara Falender, Chloe Piene

kuratorka:Paulina Olszewska

kuratorka asystująca: Natalia Barczyńska

scenografia: Daria Pietryka

identyfikacja graficzna: Magdalena Jaskułowska

główna producentka: Agnieszka Marcinowska

wsparcie produkcji: Aleksandra Helle, Michał Micach

art handler: Michał Michałczak

promocja: Klaudia Ciepłucha

redakcja i tłumaczenie: Aleksandra Helle, Karol Waniek


Partnerzy wystawy: DESA Unicum, Galeria Studio w Warszawie, Galerie Loevenbruck Paris, The Easton Foundation, Omega Medical Clinics, Puszman


Patroni medialni: Newsweek, Wysokie Obcasy, Girls and Queers To The Front, SZUM

Louise Bourgeois Bilboquet New York 1998 Chloe Piene, Live with Special Operations Commander (reading) fot. Finn Jubak, 2016. Alina Szapocznikow, © Archiwum Ryszarda Stanisławskiego. Dzięki uprzejmości Olgi Stanisławskiej.

Louise Bourgeois (1911, Paryż – 2010, Nowy Jork) pochodziła z rodziny zajmującej się sprzedażą i renowacją dawnych tapiserii. Początkowo studiowała matematykę i geometrię na Sorbonie. Po śmierci matki porzuciła nauki ścisłe, by poświęcić się sztuce. Kształciła się m.in. w École des Beaux-Arts, École du Louvre czy Académie Julian. W 1938 roku przeniosła się do Nowego Jorku, z którym związana była do końca życia. Jej twórczość koncentrowała się na kobiecym doświadczeniu: cielesności, seksualności, macierzyństwie, rodzinie, śmierci i podświadomości. Artystka traktowała sztukę jako formę terapii – traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa (romans ojca z guwernantką) przepracowywała w swoich dziełach. W rzeźbach z końca lat 60., takich jak Cunt I: Untitled (Femme) (1969/70) odważnie eksplorowała kobiecą seksualność. Pracowała z tkaninami, ale także z klasycznymi materiałami rzeźbiarskimi (kamieniem i brązem) oraz nietypowymi mediami: kośćmi, meblami, ubraniami czy fragmentami architektury. Mimo że przez dekady była aktywna artystycznie, uznanie przyszło późno, bo dopiero w latach 80. XX wieku. Podobno do końca życia na jej stoliku nocnym stała rzeźba Aliny Szapocznikow, podarowana podczas ich spotkania w 1970 roku.


Barbara Falender (ur. 1947, Wrocław) mieszka i pracuje w Warszawie. Studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. Jako absolwentka rozpoczęła eksperymenty z tworzywami sztucznymi – przykładem jest pierwsza wersja cyklu Poduszki erotyczne, łączącego kształt przedmiotu codziennego użytku z zapisem intymności. W 1976 roku artystka wyjechała do Carrary, gdzie doskonaliła technikę pracy w marmurze, tworząc m.in. rzeźby Sen i Źródło, poprzedzone szkicami inspirowanymi osobistymi doświadczeniami, takimi jak pierwszy poród. W tym samym czasie zetknęła się z twórczością Aliny Szapocznikow (1926–1973), której biografia i sztuka stały się dla niej trwałym punktem odniesienia. W 1978 roku powstał Hommage dla Aliny Szapocznikow, a w 2023 – jego nowa wersja, wykonana m.in. z marmuru dębnickiego. Od końca lat 70. Falender bada cielesność i relacje intymne, wykonując w różnych materiałach rzeźby takie jak Akt, Między jawą a snem czy cykl Strefy. W latach 80. współtworzyła warszawską scenę artystyczną. Należeli do niej także Krzysztof Jung czy Waldemar Raniszewski, którzy pozowali Falender do jej rysunków i rzeźb. Artystka do dziś pozostaje wierna fizycznej pracy w kamieniu, tworząc portrety kobiet ważnych w jej życiu.


Chloe Piene (ur. 1972) mieszka i pracuje w Warszawie oraz Nowym Jorku. Studiowała historię sztuki na nowojorskim Uniwersytecie Columbia w oraz sztukę w Goldsmiths, University of London. W czasie swojej edukacji koncentrowała się na sztuce północnego renesansu, analizując m.in. twórczość Albrechta Dürera, Hansa Holbeina i Hansa Baldunga Griena. Szczególną uwagę zwracała na ekspresję linii w grafikach oraz fizyczność i brutalność sztuki tego okresu – w niej ciała są sceną dla bólu, dalekie od klasycznego ideału. Artystka widzi naszą fizyczność jako kruche naczynie skrywające to, co nieznane, nieuświadomione czy lękowe, czyli ukryte pod powierzchnią. Rysunek traktuje jako akt materialny – ślad pozostawiony przez ciało w gęstości i napięciu linii. Piene czerpie inspiracje także z opowieści ludowych. Fascynuje ją nieoczywistość: przestrzeni „pomiędzy”, stworzeń hybrydycznych, miejsc ciemnych i nieprzeniknionych. Odwołuje się do przednowoczesnych figur, takich jak znana z dzieciństwa postać Baby Jagi. Ważnymi odniesieniami są dla niej Louise Bourgeois oraz Camille Claudel. Jej prace zestawiano z twórczością takich artystów jak Hans Bellmer, Egon Schiele czy Willem de Kooning. W 2021 roku poznała Barbarę Falender w czasie jej wystawy w pracowni Aliny Szapocznikow. Zafascynowały ją wtedy dłonie artystki i ślady fizycznej pracy przy rzeźbie w marmurze.


Alina Szapocznikow (1926, Kalisz – 1973, Passy) przeżyła II wojnę światową w gettach w Pabianicach i Łodzi oraz w obozach koncentracyjnych. Po wojnie zamieszkała w Pradze, gdzie studiowała rzeźbę w Wyższej Szkole Artystyczno-Przemysłowej, a następnie kontynuowała naukę w École des Beaux-Arts w Paryżu. W 1950 roku wróciła do Polski, ale regularnie podróżowała do Francji, by w 1963 roku osiedlić się tam na stałe. Już w latach 40. zaczęła zmagać się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Jednym z nich był nowotwór piersi, leczony eksperymentalnymi i agresywnymi metodami, co m.in. uniemożliwiło jej posiadanie dzieci. Od początku lat 60. pracowała z nowymi materiałami, takimi jak: poliester, poliuretan i cement plastyczny. Inspirowała się fetyszem jako formą skupienia na cielesności i fragmencie, szczególnie ciała kobiecego. W 1966 roku stworzyła serię rzeźb-lamp iluminowanych z odciskami ust (swoich i przyjaciółek), a dwa lata później Brzuchy-poduszki z miękkiej gąbki, które miały być obiektami użytecznymi. W 1970 odwiedziła Nowy Jork, gdzie podobno spotkała się z Louise Bourgeois, i kamieniołomy w Carrarze, w których Szapocznikow pracowała nad rzeźbami. W 1973 ostatnim stadium choroby był rak kości, powodujący postępujący paraliż i silny ból nie do złagodzenia.

Paulina Olszewska to kuratorka, producentka projektów artystycznych i autorka tekstów. W swojej pracy koncentruje się na twórczości artystek różnych generacji, osadzając ich praktyki w kontekstach współczesnych. Szczególnie interesuje ją dziedzictwo Bauhausu i jego współczesne reinterpretacje. Współpracowała m.in. z Neues Museum w Norymberdze, Towarzystwem Jindřicha Chalupeckiego w Pradze, Prater Galerie w Berlinie, OP ENHEIM we Wrocławiu, Haus am Lützowplatz w Berlinie, Kunstfest Weimar, Boris Lurie Art Foundation w Nowym Jorku, BWA Wrocław i Krakauer Haus w Norymberdze. Od 2019 roku jest kuratorką w Galerii Studio w Warszawie. W 2022 roku kuratorowała projekt Sharon Lockhart The Future Should Always Be Better, zaprezentowany na fasadzie Pałacu Kultury i Nauki. W 2024 roku wraz z Seminarium Feministycznym zrealizowała wystawę Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Mieszka w Berlinie i w Warszawie.

fot. Sisi Cecylia

Związek bólu i rozkoszy, pozornie przeciwstawnych doznań, od wieków fascynuje kulturę i sztukę. Ich wzajemne przenikanie – balansowanie na granicy cielesnego cierpienia i zmysłowej ekstazy – obecne jest zarówno w ikonografii religijnej, jak i we współczesnych praktykach artystycznych.

W sztuce późnego średniowiecza, zwłaszcza w Niemczech XV i XVI wieku, odnajdujemy dzieła, w których fizyczne cierpienie łączy się z duchowym uniesieniem. Znane są realizacje rzeźbiarskie z tego okresu przedstawiające ciała Chrystusa i świętych, wygięte w bólu, który przemienia się w metafizyczne, wręcz erotyczne, uniesienie. Motyw ten zyskał nowe życie w baroku – najbardziej oczywistym przykładem zdaje się być rzeźba Ekstaza św. Teresy autorstwa Gianlorenza Berniniego z XVII wieku znajdująca się w kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie. Mistyczne doznanie świętej, przebijanej strzałą anioła, ukazane zostało w formie cielesnej euforii, balansującej na granicy przyjemności i cierpienia.

Do podobnego napięcia między bólem a rozkoszą powracają cztery artystki współczesne: Alina Szapocznikow (1926-1973), Barbara Falender (ur. 1947) , Louise Bourgeois (1911-2010) i Chloe Piene (ur. 1972). Ich twórczość wywodzi się z innych kontekstów politycznych czy społecznych, jak również z różnych momentów historii, jednak ich prace splatają się wokół fizyczności, kobiecości oraz doświadczenia bólu i przemiany. Każda z artystek sięga po motyw cielesności z innego punktu wyjścia, ale łączy je przekonanie, że ciało jest nie tylko nośnikiem pamięci, ale również polem napięć, emocji, siły i traumy.

program towarzyszący

  • sobota, 13.09.2025 | godzina 17:00 | oprowadzanie kuratorskie z Pauliną Olszewską | bilety do nabycia stacjonarnie lub online 
Louise Bourgeois – „Cunt I | Untitled (Femme)”, 1969/70. Kolekcja prywatna | Private Collection Alina Szapocznikow – „Usta Kroczące | Bouches en marche”, 1966. Kolekcja prywatna | Private collection Barbara Falender – „Strefy (II) | Zones (II)”, 1989. Dzięki uprzejmości | ourtesy of DESA Unicum Chloe Piene – „NOGI”, 2025. Barbara Falender – „bez tytułu | untitled”, 1974. Kolekcja Galerii Studio w Warszawie | Galeria Studio Collection, Warsaw fot. Błażej Pindor Chloe Piene – ”NÓZ”, 2025.

Polecane

Aktualności Wydarzenia Wystawy Zapowiedzi

Rozkosze, abstrakcje, marzenia

– jesienne wystawy w Krupa Art Foundation
Aktualności Edukacja Wydarzenia Wystawy Zapowiedzi

Primo! – piąta odsłona galerii jednego dzieła

otwarcie: 14 września 2025, godz. 12:00
Ciało. Rozkosz i ból - Krupa Art FoundationKrupa Art Foundation

Godziny otwarcia

poniedziałek, środa, czwartek: 12:00–19:00
piątek–niedziela: 11:00–20:00
wtorek: nieczynne

 

 

Odwiedź nas
Rynek 27/28
50-101 Wrocław
Zobacz na mapie

 

Kontakt:
visit@krupaartfoundation.pl
+ 48 506 847 049

Bilety
Normalne: 35 PLN
Ulgowe: 25 PLN

kup bilet
  • Dla prasy
  • Partnerzy
  • Wspieraj nas
  • Wynajem przestrzeni
  • Polityka prywatności
  • Standardy ochrony dzieci

KAF

Newsletter

Dziękujemy!
Facebook Instagram Linkedin

Krupa Art Foundation (KAF) to nowa, niezależna instytucja sztuki współczesnej, założona przez Sylwię i Piotra Krupów – wrocławian, biznesmenów i kolekcjonerów sztuki.