Program
KAF
13.07–11.11.2024
Cena: 150 zł
Dostępny:
- stacjonarnie – w KAF art shop | 2. piętro galerii Krupa Art Foundation, Rynek 27/28, Wrocław
- zdalnie – wysyłając wiadomość na visit@krupaartfoundation.pl
Układ i koncepcja katalogu – Dorota Monkiewicz
Projekt graficzny i skład – Magdalena Jaskułowska
Redakcja i korekta – Aleksandra Helle
Redakcja opowiadań – Agnieszka Wolny-Hamkało
Tłumaczenie – Karol Waniek
Tłumaczenie opowiadań – Marek Kazmierski
Partner wydania – Międzynarodowy Festiwal Opowiadania organizowany przez Towarzystwo Aktywnej Komunikacji
Nakładem Krupa Art Foundation ukazał się katalog towarzyszący wystawie „Wojciech Fangor. American Dream”. Publikacja nie tylko zawiera reprodukcje obiektów prezentowanych na ekspozycji, ale również przybliża archiwalia związane z marzeniem wyjazdu do USA i jego realizacją przez Wojciecha Fangora. Kuratorka Dorota Monkiewicz opatrzyła te materiały artykułem „Why I want to go to [the] USA? Biografia Wojciecha Fangora w świetle materiałów archiwalnych”.
Część katalogu poświęcono literaturze. Krupa Art Foundation do współpracy zaprosiła Międzynarodowy Festiwal Opowiadania, dlatego w katalogu znajdziemy opowiadania inspirowane twórczością mistrza op-artu atuorstwa: Olgi Drendy, Joanny Oparek, Jakuba Kornhausera, Bianki Rolando i Mateusza Górniaka oraz esej Agnieszki Wolny-Hamkało. Krótkich próz będzie można wysłuchać na żywo w przestrzeni wystawy – już 4 października podczas 20. edycji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. O oprawę tego wydarzenia zadba zaproszona przez MFO reżyserka Marta Streker.
10 października o 17:30 publikacja stanie się punktem wyjścia do rozmowy na temat wpływu sztuki Fangora oraz jej odbioru. W dyskusji udział wezmą Dorota Monkiewicz, Agnieszka Wolny-Hamkało i Aleksander Hudzik.
Na uwagę zasługuje również projekt katalogu, który przygotowała znakomita graficzka Magdalena Jaskułowska. Okładkę publikacji uszlachetniono tradycyjną techniką, jaką jest wklęsły letterpress, suchy tłok lub tzw. blind print dla tytułu książki. Dzięki zastosowaniu tej techniki element jest widoczny jedynie za sprawą światłocieni, przypominając swoim wyglądem efektowną płaskorzeźbę. Nie zakłóca to jednak odbioru fotografii, która przedstawia Wojciecha Fangora w jego pracowni w Montrouge pod Paryżem w 1964 roku (autor zdjęcia: Władysław Sławny, © Jean i Francis Sławny). Otwarty grzbiet umożliwia rozłożenie publiakcji na płasko, sprzyjając lepszej percepcji zamieszczonych obrazów. Grzbiet jest jednak nietypowo zasłonięty płótnem z apreturą, co nie tylko nadaje estetyczny wygląd, ale także zwiększa wytrzymałość i trwałość publikacji.